Home » 1200RS vs classic R100RS

1200RS vs classic R100RS

Maakt de nieuwe R1200RS-boxer van BMW zijn standaardnaamgenoot waar?

BMW R1200RS en R100RS in actie

De nieuwste BMW sport-touring boxer heeft veel waar te maken. De R1200RS deelt zijn initialen met de R100RS die een revolutie teweegbracht in het motorrijden in 1976, toen het de eerste serieproductiefiets werd met een volledige kuip.

Parkeer de oude en nieuwe RS-modellen samen en de gezinslink is duidelijk, niet in de laatste plaats door de gedeelde motorindeling die uitsteeksels combineert met de eindaandrijving van de as. Maar er zijn ook veel verschillen, ironisch genoeg inclusief het feit dat de R1200RS in plaats van zijn futuristische voorvader te volgen met een volledige stroomlijning, genoegen neemt met een minder substantiële half-kuip.

Bijna 40 jaar geleden was de 980cc R100RS een buitengewoon geavanceerde superbike met een passend prijskaartje: voor £ 2,899 kostte het meer dan twee keer zoveel als de machtige viercilinder Kawasaki Z900. De nieuwste relatie is minder glamoureus. De R1200RS is in wezen een half gerede versie van de naakte R1200R , die dit jaar ook is uitgebracht, en wordt aangedreven door de 1,170 cc vloeistofgekoelde motor die drie jaar geleden in de R1200GS werd geïntroduceerd.

BMW R1200RSDe R1200RS is veel wendbaarder en heeft meer grip en bodemvrijheid

Ondanks het geavanceerde ontwerp van de R100RS benadrukt het twee keer achter elkaar rijden met de twee boksers hoe ver fietsfietsen in vier decennia zijn ontwikkeld. De eenheid met acht kleppen van de nieuwkomer produceert 125 pk met een breed koppel. In het geval van de sportversie van de top-specificatie wordt deze verbeterd door een snelwisselaar met versnellingsbak die naadloos werkt bij zowel op- als neerwaartse wijzigingen. De moderne RS is niet alleen snel en met een topsnelheid van ongeveer 140 km / u soepel, verfijnd en wordt geleverd met meerdere motormodi plus tractie en cruise control.

De luchtgekoelde, pushrod-aangedreven motor van de R100RS produceert slechts 69 pk, maar dat is voldoende om een ​​goed bewaard en origineel voorbeeld zoals dit – dat eigendom is van de telegraaf-hoofdredacteur Ian Marsden – aangenaam en respectabel snel te maken. Natuurlijk is de acceleratie minder dramatisch, en de versnellingsbak met vijf versnellingen vereist opzettelijk gebruik van de linkerboos. Maar de oudere boxermotor blijft flexibel en redelijk soepel in de richting van de topsnelheid van 120 mph.

Er is een duidelijker verschil in de chassisprestaties. In de R100RS’s dag was er veel te bewonderen over een fiets die een hoge snelheidsstabiliteit combineerde met handlingniveaus en rijkwaliteit die maar weinig rivaliserende superbikes konden benaderen. Al die jaren later maken de conservatieve geometrie van de oudere bokser, het 19-inch voorwiel en de as-eindaandrijving het zwaar, ondanks het geringe gewichtsvoordeel en de smalle banden.

R100RSDe baanbrekende kuip van de R100RS maakt ontspannen cruisen op hoge snelheid mogelijk

Ondertussen is de R1200RS veel wendbaarder, heeft hij veel meer grip en bodemvrijheid, en heeft Sport SE-vorm een ​​ophanging die met één druk op de knop kan worden afgesteld. En dankzij de krachtige remconfiguratie van radiale Brembo-remklauwen met vier zuigers en efficiënt ABS is de combinatie van kleine schijven en remklauwen van de oudere fiets zorgwekkend zwak.

Maar de R100RS vecht terug met die baanbrekende kuip, die BMW met hoge kosten ontwikkelde in de windtunnel van Pininfarina in Italië. De relatief sportieve rijhouding, gedicteerd door een vrij laag en smal stuur, betekent dat de borst en handen van de rijder efficiënt worden beschermd, waardoor ontspannen high-speed cruisen nu indrukwekkend is en in 1976 aan het veranderen was.

De moderne RS biedt daarentegen slechts gedeeltelijke bescherming voor de handen en benen van de rijder. En hoewel het scherm handmatig tussen hoge en lage posities kan worden verwisseld, genereert zelfs de hogere instelling turbulentie voor lange rijders, deels omdat de rijpositie van de nieuwe bokser meer rechtop staat en zijn staven hoger en breder zijn – wat handig is in de stad, maar minder op snelheid.

BMW R1200RS en R100RS statischRoland en de eigenaar van de RS van 1976, Ian Marsden, vergelijken de aantekeningen

Het is moeilijk om te ontsnappen aan de conclusie dat de R1200RS is aangetast door zoveel te delen met de naakte R1200R. Verder bewijs komt van een brandstofcapaciteit van 18 liter die het bereik beperkt tot 150 hard-getemde mijlen terwijl zijn voorouder, die 30 procent meer vasthoudt, meer dan 200 beheert. Tenminste is het dubbele zitvlak op dezelfde manier breed en comfortabel, en bevat een stevige duozadel hand houdt.

Ondanks deze RS-initialen is de moderne machine die de R100RS mix van boxermotorische prestaties en volledig geraffineerd comfort het meest getrouwe update biedt, niet deze R1200RS, maar de meer op touring gerichte (en dure) R1200RT. Dit nieuwste lid van de RS-familie is meer all-rounder dan toegewijde mile-eter, maar het kan schitteren op langere reizen, vooral als het wordt uitgerust met bagage.

En er is een gebied waar de nieuwe RS de oude overtreft: prijs. In 1976 stelde het specificeren van de optionele lichtmetalen velgen de R100RS in ijzig £ 3000-plus grondgebied. (Een goed, origineel exemplaar als dit is nu ongeveer £ 4000 waard.) De R1200RS kost van iets minder dan £ 11.000 voor het basismodel tot £ 13.000 voor de Sport SE. Dus hoewel deze laatste RS de impact van zijn illustere voorouder niet zal nabootsen, is het een waardige opvolger met een meer nuchtere aantrekkingskracht.

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語PolskiEspañol