Home » 1200RS vs classic R100RS

1200RS vs classic R100RS

Maakt de nieuwe R1200RS-boxer  zijn naamgenoot waar?

BMW R1200RS en R100RS in actie

De nieuwste BMW sport-tourer heeft veel waar te maken. De R1200RS deelt zijn initialen met de R100RS die een revolutie teweegbracht in het motorrijden in 1976, toen het de eerste serieproductiefiets werd met een volledige kuip.

Parkeer de oude en nieuwe RS-modellen samen en de gezinslink is duidelijk, niet in de laatste plaats door het boxerblok gecombineerd met een cardan aandrijving. Er zijn ook veel verschillen, ironisch genoeg inclusief het feit dat de R1200RS in plaats van zijn futuristische voorvader te volgen met een volledige stroomlijning, genoegen neemt met een minder substantiële half-kuip.

Bijna 40 jaar geleden was de 980cc R100RS een buitengewoon geavanceerde superbike met een passend prijskaartje: van 11000,- DM kostte hij meer dan bijvoorbeeld de machtige Kawasaki Z900 viercilinder. De nieuwste creatie is minder glamoureus. De R1200RS is in wezen een (voorzien van een halve kuip)  naakte R1200R , die dit jaar ook is uitgebracht, en wordt aangedreven door de 1,170 cc vloeistof gekoelde motor die drie jaar geleden in de R1200GS werd geïntroduceerd.

BMW R1200RSDe R1200RS is veel wendbaarder en heeft meer grip en bodemvrijheid

Ondanks het geavanceerde ontwerp van de R100RS benadrukt het twee keer achter elkaar rijden met de twee boksers hoe de fiets in vier decennia is ontwikkeld. De R 1200 RS is leverbaar in drie uitvoeringen, waarbij de duurste waarschijnlijk de meest populaire gaat worden. De basis RS wordt geleverd met twee rijmodi, ABS en de basic ASC-tractiecontrole. Daarnaast is er een Sport-uitvoering met de meer geavanceerde DTC-tractiecontrole, twee extra rijmodi, schakelassistent, verwarmbare handvaten, dagrijverlichting, bandenspanningcontrolesysteem en LED-knipperlichten. Het topmodel is de R 1200 RS Sport SE, voorzien van Dynamic ESA, cruise control, middenbok, chromen uitlaat, bagagerek en navigatievoorbereiding.

De luchtgekoelde motor van de R100RS produceert slechts 69 pk, maar dat is voldoende om een ​​goed bewaard en origineel voorbeeld zoals dit – dat eigendom is van de telegraaf-hoofdredacteur Ian Marsden – aangenaam en respectabel snel te maken. Natuurlijk is de acceleratie minder dramatisch,  maar de oudere boxermotor blijft flexibel en redelijk soepel in de richting van de 200 km topsnelheid.

Er is een duidelijker verschil in de chassisprestaties. In de dagen van de  R100RS’s was er veel bewondering voor deze fiets die een hoge snelheidsstabiliteit combineerde met handeling niveau en rijkwaliteit die maar weinig rivaliserende superbikes konden benaderen. Al die jaren later maken de conservatieve geometrie van de oudere bokser, het 19-inch voorwiel en de cardan aandrijving het zwaar, ondanks het geringe gewichtsvoordeel en de smalle banden.

R100RSDe baanbrekende kuip van de R100RS maakt ontspannen cruisen op hoge snelheid mogelijk

Ondertussen is de R1200RS veel wendbaarder, heeft hij veel meer grip en bodemvrijheid, en heeft Sport SE-vorm een ​​veer ophanging die met één druk op de knop kan worden afgesteld. De krachtige rem configuratie van de radiale Brembo-remklauwen met vier zuigers en efficiënt ABS van de 1200rs is niet te vergelijken met de relatief kleine schijven en remklauwen van de oudere fiets die een zorgwekkende remvertraging hebben.

Maar de R100RS vecht terug met die baanbrekende kuip, die BMW met hoge kosten ontwikkelde in de windtunnel van Pininfarina in Italië. De relatief sportieve rijhouding, gedicteerd door een vrij laag en smal stuur, betekent dat de borst en handen van de rijder efficiënt worden beschermd, waardoor ontspannen high-speed cruisen in 1976 indrukwekkend was en heden ten dagen nog steeds erg comfortabel is.

De moderne RS biedt daarentegen slechts gedeeltelijke bescherming voor de handen en benen van de rijder. En hoewel het scherm handmatig tussen hoge en lage posities kan worden verwisseld, genereert zelfs de hogere instelling turbulentie voor lange rijders, deels omdat de rijpositie van de nieuwe bokser meer rechtop staat en zijn stuur hoger en breder – wat handig is in de stad, maar minder op snelheid.

BMW R1200RS en R100RS statisch

Praktisch steekt de fiets behoorlijk goed in elkaar, hoewel de 18 liter-tank niet al te riant lijkt voor een sport-toermachine. Met name omdat redelijk doorrijden een verbruik van meer dan 7l/100 km oplevert, met als resultaat een bereik van 250 km. Hou je het rustiger, dan is 5,5l/100 km haalbaar en dus een actieradius van 300 km en meer. Een tankinhoud van 25 liter, zoals bij de R 1200 RT, zou in mijn optiek beter geschikt zijn voor een fiets zoals deze. Misschien dat dit een van de nadelen is van het delen van techniek met de R 1200 R. 

En er is een gebied waar de nieuwe RS de oude overtreft: de prijs. In 1976 koste een nieuwe R100rs iets meer dan 11.000 DM ( 12.631,- gulden 🙂 dat is 5732,- euro. De R1200RS koop je vanaf 16.194 euro. Hoewel deze laatste RS de impact van zijn illustere voorouder niet zal nabootsen, is het een waardige opvolger.

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Norsk bokmålEspañol