Home » R100RT

R100RT

Aangemoedigd door het succes van de BMW R100RS,

presenteerde BMW Motorrad in 1978 een andere versie van de koppelrijke 1000 cc Boxer met volle kuip. De R100RT werd het vlaggenschip van BMW.

De kuip die bekend was van de RS was consequent ontwikkeld om meer bescherming tegen weer en wind te bieden.  Het acroniem dat voor de modelaanduiding werd gekozen, was daarom logischerwijs “RT” om het nieuwe concept van “Reisetourer” (tourer) weer te geven.  De verschillen tussen de RS- en RT-kuip waren vooral te vinden in het bovenste deel van de kuip, die hoger en breder was ontworpen in de RT, en ook in een hogere en bredere voorruit.  Bijgestaan ​​door een hoger stuur kon de berijder een meer rechtop zittende positie innemen in vergelijking met de RS.  Door een speciale functie kon de voorruit zelfs handmatig worden gekanteld om aan de behoeften van individuele gebruikers te voldoen.

Een andere innovatie werd geleverd door twee afzonderlijk geconfigureerde ventilatieopeningen, waardoor de rijder tijdens de zomermaanden een stroom frisse lucht achter de kuip kon leiden.  Dit was een niet te onderschatten eigenschap om het comfort te vergroten, aangezien de warmte die van de motor naar boven wordt afgevoerd, op het hoogtepunt van de zomer inderdaad erg warm kan zijn.  De RT was standaard uitgerust met een bagagerek aan de achterkant van de buddyseat en kofferhouders om het profiel van een motorfiets met toermogelijkheden te versterken. De bijpassende en perfect geïntegreerde koffers konden als optie af fabriek worden besteld.  Een bijpassende tankrugzak zat ook in het accessoireprogramma van BMW Motorrad.  Dat was destijds lang niet altijd het geval. 

R100RT versus R100RS

Bestuurders van andere merken moesten reisaccessoires zoals deze kopen bij onafhankelijke leveranciers van accessoires en dit bracht over het algemeen compromissen met zich mee voor de dynamische stabiliteit van de motorfiets.  Dit was precies de kracht van de R 100 RT, die zijn stabiliteit behield, zelfs als hij volledig was uitgerust met toeruitrusting en met een duopassagier.  Bovendien was het erg wendbaar.  Dankzij deze kwaliteiten kon de R 100 RT indruk maken op klanten in Duitsland en in het buitenland, waarmee het tot op de dag van vandaag voortdurende succesverhaal in het segment voor toermotoren werd gelanceerd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Norsk bokmålEspañol