Home » Checklist aankoop R100rs

Checklist aankoop R100rs

Wanneer je een R100RS of soortgelijke Boxermotor wil aanschaffen is het prettig om een checklist bij de hand te hebben waar je op kunt letten. 
Hieronder enkele zaken die je kunnen besluiten de motor wel of niet te kopen.

Met dank aan (c) W.P.Barendsen 2001

Sleutelschade: Wat is de staat van alle bouten en moeren. Als er veel of ondeskundig aan gesleuteld is dan zullen de bouten en moeren er beschadigd uitzien. Dit zegt iets over de staat van de motor maar tevens zal sleutelen zeer waarschijnlijk problemen meebrengen omdat veel bouten en moeren niet meer los te krijgen zijn en bijvoorbeeld uitgeboord moeten worden.

Motorblok: wanneer je de motor start kan deze redelijk snel van de choke af. De motor draait nu rond de 1000 toeren. De kleppen mag je horen mits niet te luid. Wanneer je een tik in het blok hoort duidt dit op de nokkenas ketting. Wanneer deze te veel speling heeft loopt het blok meestal niet rustig stationair.

Olielekkage: Staat de motor op de plaats waar hij altijd staat dan is meestal te zien of er olie op de grond ligt. Dit hoeft niet erg te zijn want deze motoren kunnen olie lekken uit de aansluiting van de stoterstanghuizen met het blok en vaak ook een beetje uit de voet van de cilinder omdat hier origineel geen voetpakking tussen zit. Dit hoeft dus niet erg te zijn mits duidelijk is waarvandaan de olie komt. De bovengenoemde lekkage kan relatief eenvoudig met nieuwe pakking verholpen worden.
Als het mogelijk is controleer dan ook het luchtfilter, wanneer hier olie in zit kan dit duiden op overdruk in het carter omdat het overdruk ventiel hier op uit komt. Overdruk in het carter kan duiden op slechte zuigerveren. 
Controleer de voorvorkpoten op olie ( schuif de mof of stofkap omhoog ) de keerringen zijn lek gevoelig. Dit is geen groot probleem omdat de keerringen goedkoop zijn en redelijk makkelijk te vervangen.

Oliegebruik: Het is vaak moeilijk te zien of de motor veel olie gebruikt maar als de motor koud is en hij rookt erg veel dan is dat geen goed teken. Wanneer de motor warm is verbrand de eventuele lekkende olie en is het roken minder goed zichtbaar. Als de motor in orde is zal het oliegebruik zo op de 1 liter op 4000 kilometer liggen en de grens voor een revisie is 1 liter op 1000 kilometer. Die revisie is betaalbaar als je alles zelf doet en alleen het honen laat doen, in dat geval moet je zelf demonteren, de cilinders laten honen, nieuwe zuigers plaatsen en alles weer monteren. Tevens is het dan raadzaam de kleppen goed te bekijken en daarbij de zittingen want als het zaakje toch uit elkaar ligt waarom dan niet meteen iets verder kijken.

Accu: Controleer de accu op goed starten.

Massa aansluiting accu: Deze aansluiting die zich aan de rechterkant van de motor bevindt en gemonteerd is op het blok daar waar ook de koppelingskabel het blok binnengaat wil nog wel eens dol draaien. Misschien is de aansluiting al verplaatst naar de framebuis onder het zadel, een plek die veel gebruikt wordt als vervanging.

Verlichting: Controleer of alles werkt, inclusief de controle lampjes in de cockpit. Controleer zo mogelijk de bedrading, als er ondeskundig aan geprutst is, is dat te zien door kabelschoentjes, kroonstenen en vreemde kleuren bedrading. Dit maakt het lastiger om technische problemen op te lossen.

Remschijven: Controleer de dikte en of er scheurtjes lopen vanaf de buitenste rij gaatjes naar de buitenrand. De scheurtjes zijn ook te horen door een doffere klank bij tikken met iets hards als bv een sleutel. Originele remschijven zijn niet goedkoop daar komen dan 2 sets remblokken bij. Let bij een proefrit op het vloeiend induiken van de vork. Wanneer dit met remmen stotend gebeurd is mogelijk 1 of 2 schijven krom. Let bij de schijven of de ringetjes tussen de bevestigingsmoeren zitten.

Balhoofdlagers: Zet de motor op de middenbok  ( wanneer je een stuurdemper hebt deze op de lichtste stand zetten )Beweeg het stuur van links naar rechts, draait het balhoofd soepel of zit er een zwaar punt in. Een zwaar punt kan duiden op versleten lagers.
Pak het voorwiel beet ( bij de vorkpoten ) en beweeg het naar voren en naar achteren, zit er speling op het balhoofd? 

Achterwiel: de motor staat nu toch op de bok. Pak het achterwiel linksonder en rechtsboven ( of ander variant ) en duw de ene hand van je af en de ander naar je toe. Wanneer je nu iets speling voelt mag er een lagertje in het achterwiel vervangen worden.

Banden: Goede banden is geen must maar bespaart investeringen op korte termijn.

Middenbok: let op of de bouten waarover de bok draait erg uitgelubberd in de schroefdraad zitten. Voor nieuwe bouten is het meestal te laat.  Laat je informeren bij de betere BMW boxer zaak.

Uitlaten: uitlaatdempers zijn nog volop verkrijgbaar, uitlaatbochten worden lastiger te vinden. Wanneer een fiets lang heeft stil gestaan en niet heeft gelopen kan het binnenwerk van de demper volledig verroest zijn. Soms kan je het horen wanneer je er op tikt.

Uitwendige schade: wanneer de boxer niet is overgespoten kun je aan de staat vd kuipdelen zien of deze gevallen is of anderszins. 

Proefrit: pakt de motor bij optrekken netjes op of schut / hapert het blok, dat kan duiden op afstellen carburateurs. Zoek een lange bocht en probeer deze redelijk snel te nemen. Wanneer de motor gaat deinen kan het duiden op een slecht afgestelde achterschokdemper of deze is versleten. Ga ook eens achter een vrachtwagen rijden, gaat de RS nu zoeken met de voorkant en of schudden met de achterkant dan kunnen het slecht afgestelde  of versleten balhoofdlager zijn of speling in het achterwiellager of speling op de achterbrug. Laat de motor in de hoogste versnelling terugzakken in de toeren en accelereer vanuit de lage toeren hard. Wanneer de toeren sneller oplopen dan de motor vooruit wil kan het duiden op olie lekkage op van cardanlager naar het blok. Er komt dan olie op de koppelingsplaat.

** aan deze lijst kunnen geen rechten verleend worden **

Succes met de aankoop

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語PolskiEspañol