Wegligging problemen R100RS

Misschien herken je het wel ? Je rijdt achter een vrachtwagen en de kop van de motor gaat licht schudden.

Facebook post

Dat doet die van mij, …ook als ik niet achter een vrachtwagen rijd. Met matige- tot stevige wind is hij bijna onbestuurbaar. Balhoofdlagers zijn vervangen en staan goed. Banden heb ik op diverse druk gereden en staan momenteel op 2.5 voor en 3.1 achter. Achterschokdemper is gereviseerd. Bandenmerk BT45 Battlax. Ik rijd héél graag motor maar, zo gaat de aardigheid er een beetje af. Herkend iemand het probleem? Suggesties voor een mogelijke oplossing zijn meer dan welkom.

 Je begrijpt dat ik niet zomaar een bericht op FB knal als ik het niet eerst heb uitgezocht. Ik werd er een beetje knorrig van en liet de RS ook vaker staan. In eerste instantie dacht ik aan de achterdemping. Bij een verenspecialist in de buurt de achterveer laten reviseren.
Nu zou het beter moeten gaan. Helaas, wel een prettig idee dat de achterdemping weer op orde is maar, het “kopschudden” is er nog steeds. De banden( BT 45 Battlax)  zijn gelijk met de balhoofdlagers vervangen dus…kan het aan beide liggen. Balhoofdlagers na 1000 km na-gesteld en gesteld en gesteld en…moedeloos werd ik er van. Blijven de banden over.

Half februari heb ik in Alkmaar een mooie set Krauserkoffers gekocht en opgehaald. Het waaide stevig en een beetje regen. Normaal gesproken is dat geen enkel probleem maar nu had ik echt een heel groot hart nodig. De RS werd door de wind bijna onderuit geblazen. De bocht van de A5 naar de A4  was met 60 km bijna niet te nemen. Hij zwabberde en zwaaide als een dolle stier. Ik werd nog moedelozer…
Zal het dan toch de banden zijn? Bandenspanning ? Ergens speling?… De bandenspanning heb ik van 1.9 tot 3.1 geprobeerd. Die laatste rijdt het prettigst maar, het kopschudden blijft.

Vandaag naar Bas ( Hyperpro ) in Alphen geweest. Onder het genot van een bakkie het probleem voorgelegd. “Kunnen een paar dingen zijn, we kijken eerst ff naar het balhoofd”,…nou…die stond dus veel te strak!!??. Goed, volgens de BMW norm maar, niet lekker om mee te rijden. Balhoofd gesteld volgens de Bas norm en hij rijd weer als nieuw !! Het conisch achterwiellager heeft ook speling, minimaal maar, kan geen kwaad om een nieuwe sim in te laten plaatsen. Voorvork “plakt” behoorlijk maar, dat doen de meeste. Achtervering iets hoger gezet waardoor je de voorvork enigszins dwingt om te gaan werken. Gelijk bij Bas een afspraak gemaakt voor aankomende winter…er kan motorisch, als aan de vering nog wel het een en ander aan geoptimaliseerd worden. Nu de fiets weer lekker stuurt ga ik 22 & 23 april met een gerust hart naar het RS weekend in Limburg. Yippie!!!

You may also like...

2 Responses

  1. Marco schreef:

    Bizar verhaal, volgens die BMW norm rij je dus rechtdoor in een storm met je strakke balhoofd. Gustav en Karl hebben dat vast niet zo bedoeld. Power op het achterwiel en met je stuur lekker LOS… BMW maakt juist dan rijden geweldig… Laat hem maar zelf zoeken. Ook door de storm.

  2. Aileen schreef:

    Articles like these put the consumer in the driver seat-very imtnrpaot.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Español