fluoriserend eendagskuiken

De ‘ r ” is weer in de maand en de afgelopen dagen heeft Pluvius de sluizen wijd open gezet. Over de hele aardbol treden rivieren buiten de oevers, spoelen hele dorpen van de denkbeeldige kaart, lopen straten onder, storten daken van de plaatselijke Hema in, omdat de “bui” bleef hangen… en staat heel Nederland in de file omdat het regent.

Wanneer het gaat regenen willen we op de motor wel droog op de plaats van bestemming aankomen. Voor de zogenaamde doorrijders is er een scala aan regenkleding te koop. Losse regenbroeken / jassen en regenoverall’s  die allemaal garanderen dat ze waterdicht zijn. Wanneer het woon-werk avontuur niet langer duurt dan een klein uurtje houden de meeste het wel vol, maar langer in de regen wordt lastig en zeker als er water in je kruis blijft staan wordt het een goed verhaal bij het koffie apparaat. Daarnaast loopt de kwaliteit en de bijbehorende prijs sterk uiteen en bied het geen enkele garantie.

Zo hebben we op het werk, met collega doorrijders, diverse motorpakken, overall’s en regenkleding getest in diverse uiteenlopende kleuren. Van zwart tot fluoriserend geel met M3 reflectie. Nu zou je denken dat je verkleed als  fluoriserende eendagskuiken met M3 reflectie veilig door het verkeer kan gaan.fluoriserend regenkleding Niets is minder waar!!! De eigenaren van het gemotoriseerd blik, voorzien van koplampunits die minimaal meewerken aan de opwarming van de aarde en de wilde ganzen de verkeerde kant op sturen, zien je namelijk heeeeeeeeel erg goed en komen daarom lekker dicht bij je rijden, gezellig… zeker als het regent. Fluoriderende kleding is schijnveiligheid! Wanneer jij op de motor iets niet helemaal goed ziet omdat de regendruppels op je vizier verlatingsangst hebben, ga je vanzelf iets langzamer rijden en neem je afstand. Logisch toch…

Daarnaast garandeert de fluor afdeling ook geen droog kruis dus gaan we voor zekerheid en niet voor veiligheid. Die hebben we gevonden bij Decathlon in de vorm van een zeilbroek. Deze trek je aan over je motorbroek of zoals in mijn geval over de skibroek, lekker warm en gegarandeerd een droog kruis. Voor een regenjas over de motorjas of zoals in mijn geval over de ski-jas kan je een zeiljas nemen van de zelfde sportafdeling of een AGU ( passat) fiets jas. Deze wappert het meeste water er van af zonder dat het storend is en sluiten goed aan over je handschoenen. De meeste van deze fiets regenjassen hebben hier en daar reflectie strookjes zodat je nog een beetje opvalt zonder dat je meteen de aantrekkingskracht van een vuurtoren in de mist creëert. Als laarzen heb ik “doorwerklaarzen” die kraanmachinisten ook aan hebben. Lekker veilig, warm en gegarandeerd droge voeten. Ook bij langdurige regen en dikke sneeuw.

Kortom; je veilig achten in een fluor outfit is nu verleden tijd. Droog aankomen op het werk wordt steeds meer werkelijkheid en de wetenschap dat we per jaar slechts 10 “echte regendagen” hebben helpt daar ook aan mee.

Ik zie het regen rijden zonnig in…

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Español