Nieuwe binnenpoten

Zo…de kogel is door de bekende kerk.

Zoals bekend heb ik stabiliteit problemen met de R100rs. Het voorwiel is voelbaar aan het zoeken naar de juiste rijrichting. Daarnaast is de motor heel wind gevoelig en in bochten stuitert de vork ipv veren. Dat de RS bekend staat op stickslippen weten we allemaal maar fijn is het niet en dit geval ligt het niet alleen aan de keerringen. Wanneer ik op de motor zit en door de kuip naar beneden kijk, langs de voorpoten, zie ik dat de linkerpoot een fraktie naar binnen staat in vergelijk met de rechter. Een kniesoor die daar op let! ( volgens mijn vrouw ben ik de Prins op de erwt 🙂 Maarrrrr…dat kan nu net de oorzaak van het probleem zijn.

Waarom noem ik het een probleem omdat ik hiervoor een rood / zwarte R100rs gereden heb en die kende dit stuurgedrag helemaal niet. Sterker nog een juweeltje om mee te rijden. Nu nog spijt dat ik hem in een onbewaakt ogenblik van totale waanzin heb ingeruild voor een kanarie gele R1100GS. Maar goed die verbintenis heeft niet lang stand gehouden. Nadat ik 2x onderuit ben gegaan in de sneeuw ben ik weer op zoek gegaan naar een RS.

In mijn mancave onder het huis, bestaande uit 2 garage’s, ben ik gaan experimenteren met het minimaal verdraaien van de binnen poten in de buitenpoten. Dat is nogal een klusje omdat elke keer de bouten en moeren gelost en weer vast gezet moeten worden. Na elke minimale verdraaiing de RS van de bok, remhendel in knijpen en voelen of de vering beter is. Met andere woorden of de poten niet blijven plakken. Na een avondje uiterst zorgvuldig werken afwisselend met het op de bok trekken van de motor, is er een acceptabel veergedrag bereikt.

Na enkele behoorlijk proefritten door regen en wind ben ik vandaag op weg met “de witte” naar mijn motor dealer in Alphen en voel ik in een korte linker bocht het voorwiel  weer weg stuiteren. Ik moet vermelden dat de achterschokdemper gereviseerd is door JD-shocks en de bandenspanning is teruggebracht naar het voor mij beste resultaat van 2.5 achter en 2.1 voor. Blijft dus over….de voorvork.

In overleg met de baas zelf, of een K75 showa vork of een R100r vork misschien een oplossing is, besluit ik toch om het geheel origineel te houden en nieuwe binnenpoten te monteren. Daarnaast zal voor montage gekeken worden of de onderste kroonplaat, waar de poten ingeklemd worden, nog wel recht is. Om het geheel af te maken, en om induiken bij het remmen iets terug te brengen, komen er progressievere veren, nieuwe keringen in en… dat vind ik zelf mooi 🙂 , harmonica stofhoezen over de binnenpoten.

De kogel is dus door de kerk, na een jaartje tobben en proberen, nieuwe binnenpoten. Ik ben benieuwd of het gewenste resultaat haalbaar is.

Wordt vervolgd….

You may also like...

3 Responses

  1. Jan schreef:

    Je schrijft: wordt vervolgd…..
    Ben heel benieuwd of de nieuwe binnenpoten de juiste oplossing was.

  2. Rene schreef:

    Hallo Jan, naast de nieuwe binnenpoten zijn er ook nieuwe veren in gegaan. Toen ze bij de dealer op de heftafel lagen zag ik dat deze enkele centimeters langer waren dan de originelen. Daarnaast hebben de nieuwe veren, boven en onder progressieve windingen. Ik moet eerlijk bekennen dat het gewenste resultaat van een soepele vork niet gehaald is. Mijn vermoede gaat uit naar de “te” strakke nieuwe binnenveren. Volgende actie wordt de nieuwe door de oude veren vervangen en kijken wat het resultaat gaat worden.

    Groet Rene

  3. Rene schreef:

    O ja….Jan…er is ook een andere onderste kroonplaat gemonteerd. De oude had een minuscule afwijking, maar om alles uit te sluiten is deze vervangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Español