Nieuwe binnenpoten

Zo…de kogel is door de bekende kerk.

Zoals bekend heb ik stabiliteit problemen met de R100rs. Het voorwiel is voelbaar aan het zoeken naar de juiste rijrichting. Daarnaast is de motor heel wind gevoelig en in bochten stuitert de vork ipv veren. Dat de RS bekend staat op stickslippen weten we allemaal maar fijn is het niet en dit geval ligt het niet alleen aan de keerringen. Wanneer ik op de motor zit en door de kuip naar beneden kijk, langs de voorpoten, zie ik dat de linkerpoot een fraktie naar binnen staat in vergelijk met de rechter. Een kniesoor die daar op let! ( volgens mijn vrouw ben ik de Prins op de erwt 🙂 Maarrrrr…dat kan nu net de oorzaak van het probleem zijn.

Waarom noem ik het een probleem omdat ik hiervoor een rood / zwarte R100rs gereden heb en die kende dit stuurgedrag helemaal niet. Sterker nog een juweeltje om mee te rijden. Nu nog spijt dat ik hem in een onbewaakt ogenblik van totale waanzin heb ingeruild voor een kanarie gele R1100GS. Maar goed die verbintenis heeft niet lang stand gehouden. Nadat ik 2x onderuit ben gegaan in de sneeuw ben ik weer op zoek gegaan naar een RS.

In mijn mancave onder het huis, bestaande uit 2 garage’s, ben ik gaan experimenteren met het minimaal verdraaien van de binnen poten in de buitenpoten. Dat is nogal een klusje omdat elke keer de bouten en moeren gelost en weer vast gezet moeten worden. Na elke minimale verdraaiing de RS van de bok, remhendel in knijpen en voelen of de vering beter is. Met andere woorden of de poten niet blijven plakken. Na een avondje uiterst zorgvuldig werken afwisselend met het op de bok trekken van de motor, is er een acceptabel veergedrag bereikt.

Na enkele behoorlijk proefritten door regen en wind ben ik vandaag op weg met “de witte” naar mijn motor dealer in Alphen en voel ik in een korte linker bocht het voorwiel  weer weg stuiteren. Ik moet vermelden dat de achterschokdemper gereviseerd is door JD-shocks en de bandenspanning is teruggebracht naar het voor mij beste resultaat van 2.5 achter en 2.1 voor. Blijft dus over….de voorvork.

In overleg met de baas zelf, of een K75 showa vork of een R100r vork misschien een oplossing is, besluit ik toch om het geheel origineel te houden en nieuwe binnenpoten te monteren. Daarnaast zal voor montage gekeken worden of de onderste kroonplaat, waar de poten ingeklemd worden, nog wel recht is. Om het geheel af te maken, en om induiken bij het remmen iets terug te brengen, komen er progressievere veren, nieuwe keringen in en… dat vind ik zelf mooi 🙂 , harmonica stofhoezen over de binnenpoten.

De kogel is dus door de kerk, na een jaartje tobben en proberen, nieuwe binnenpoten. Ik ben benieuwd of het gewenste resultaat haalbaar is.

Wordt vervolgd….

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Español