Home » R100RS History van een icoon

R100RS History van een icoon

De R100RS History begint in september 1976, bij de IFMA show in Keulen, was de  motorfietswereld zowel verbijsterd als opgewonden door de introductie van de R 100 RS. Dit was een BMW als geen ander. De R100RS is een volledig geïntegreerd ontwerp dat was voorbestemd om een ​​klassieker te worden.

BMW maakte er geen geheim van dat er een verrassing zou zijn in Keulen. Er was zelfs een countdown naar de opening van de ‘s werelds grootste motorshow en er werden ‘peep previews ‘aangeboden op de Earls Court Motor Show in Londen. Wanneer de IFMA de deuren opende was er een ware rush naar de BMW stand. Onder de schijnwerpers was een zilver blauwe R100RS neergezet. In prime positie aan de voorkant van de nieuwe / 7 modellengamma.

De R100RS had een meer elegante stijl dan de traditionele motoren van die tijd, die de fiets een aparte look en een duidelijke verbinding met de  succesvolle, sportieve BMW auto’s uit die tijd had gegeven.

bmw-r100rs-design-team-400De RS was het werk van de jonge ontwerper Hans A. Muth, die in 1971 bij BMW is gaan werken aan het ontwerp van de auto-interieurs. Hij had een vergelijkbare positie bezet bij Ford Europa, maar zijn echte agenda bij BMW was om te werken met motorfietsen. Hij ontmoette de toenmalige baas van BMW Motorrad, Hans-Gunther von der Marwitz, en overtuigde hem ervan dat hij de beste man was voor de revitalisering van BMW motorfietsen. Zijn komst viel samen met die van Bob Lutz en het resultaat was de / 6 en / 7-serie, de R 90 S en de R 100 RS.

Muth ontwierp  het oorspronkelijke ontwerp voor de RS en gebruikte voor de eerste het computer-aided design (CAD). Een andere primeur voor de RS was het gebruik van een windtunnel in het formuleren van het uiteindelijke ontwerp. De universiteit van Stuttgart werd aanvankelijk gebruikt, gevolgd door de volledige auto faciliteit in Italiaanse designhuis Pininfarina, ten koste van $ 5000 per dag – een aanzienlijke hoeveelheid geld in de jaren ‘70.

windtunnelDe kuip is ontworpen om niet alleen indrukwekkend te ogen, maar ook om de bestuurder te beschermen en geeft tevens meer stabiliteit bij het gebruik van het volledige potentieel van de motorfiets. De RS weegt  230 kg, produceerde 70 pk en heeft een topsnelheid van meer dan 200 km/h, wat in 1976 geen gemeengoed was. De bescherming tegen het weer werd op de proef gesteld tijdens de pers lancering in de Marnau regio Beieren. De journalisten waren verbijsterd  te kunnen rijden in zware regen en daarbij bleven zij ook nog droog.

De RS had kleine details waarmee hij zich onderscheidde van zijn concurrenten. De ‘Integrated Cockpit’, zoals BMW noemde, bevatte dezelfde instrumenten als geïntroduceerd op de R 90 S, maar met het contactslot  gelegen tussen de klok en voltmeter. De zitting was een opvallende ‘one-and-a-half’ sport-stijl, maar velen kozen ervoor om de optionele (en meer praktische) buddyseat te monteren, waardoor het origineel een gewild item is geworden. De ongebruikelijke nog al opvallende zilveren blauw kleurenschema , de  pin-striping in het blauw, net als de ATE remklauwen en – alleen op het eerste model – pin-striping op de spaakwielen.

De M65 motor was nu 980cc en produceerde 70 pk met  40mm Bing carburateurs . Motor upgrades die in de laatste reeks van de voorgaande / 6 modellen werden geïntroduceerd werden uitgevoerd op de nieuwe modellen. Deze werden ontworpen om de extra kracht te bedwingen en motorgeluid te verminderen, wat belangrijk is bij een volle kuip.

Om de extra kracht en gewicht aan te kunnen en een grotere stabiliteit te verkrijgen, is het frame versterkt met een brace over het frame en een versterkte hoofdframe buis. Dit frame, ontworpen voor de RS werd ook op de rest van de modellen range toegepast. De zeer geprijsde RS was meteen een sensatie – niet alleen op de Keulen-show, maar ook  in dealer showrooms. Dit was wat veel kopers wilde van BMW: een elegante, snelle machine, met een vleugje exclusiviteit. Dit was het begin van een nieuw genre  motorfiets, de ‘Sports Tourer’.

MotorSport ColoursDe R 100 RS won een reeks van ‘Fiets van het Jaar’ awards en het model werd met succes voortgezet tot 1984. In die tijd waren er updates en nieuwe kleuren. De eerste kleurvariatie was goud metallic en dit werd gevolgd door het prachtige blauw / zilver met oranje pin-striping, en later groen, rook grijs en rood. Er waren ook een aantal ‘speciale’ edities: de Motorsport, John Player Special, de limited-edition genummerd RSR en de uiteindelijke zilver / blauw Series 500. De Snowflake lichtmetalen velgen werden tevens geïntroduceerd.

Aan de mechanische kant werd gedurende de levensduur van het model, de versnellingsbak en koppeling airbox veranderd, de punten zijn vervangen door elektronische ontsteking, een oliekoeler toegevoegd en, belangrijker nog, Brembo vervangen door ATE remmen.

In 1984 kwam de laatste van de 33.648 R 100 RS motorfietsen  van de fabriek assemblagelijn. Dat was echter niet het einde. In antwoord op de grote vraag van veel liefhebbers en de exportmarkten, zoals Japan bracht BMW in 1986 opnieuw de 1000cc Boxer motor op de markt. Gemonteerd in het loopwerk van de nieuwe R 80. In eerste instantie bedoeld als een speciale serie, maar als “gewone” machine meer dan 6.000 keer verkocht tot in 1992 definitief het doek viel.

De R 100 RS verbaasde de motorwereld. Het ontwerp, ontworpen door Hans Muth, heeft de tand des tijds doorstaan. De RS ziet er vandaag de dag nog steeds bijzonder uit en heeft een belangrijke plaats ingenomen in de geschiedenis van de BMW motorfiets.

– Nog niet genoeg gelezen? Lees dan het relaas van Bill Stermer in Motorcycle classics. ( Engels)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語PolskiEspañol