Home » R100RS History van een icoon » De 2 modellen van de R100 RS

De 2 modellen van de R100 RS

1976-1984 De eerste en tweede versie zijn uitgerust met geïntegreerde kuip, geproduceerd voor het grote publiek. De eerste reeks met een 200 mm trommelrem achter. Het voorwiel is uitgerust met ATE  remklauwen en spaakwielen. Beide versies zijn voorzien van 2 vacuüm carburateurs, Bing 94/40 mm / 105-106. In tegenstelling tot de kleppendeksels van de bijvoorbeeld de R90s zijn die van de RS vierkanter en zwart. Ze zijn van dikker materiaal en daardoor steviger. 

1978-1984 De tweede versie is op zijn beurt voorzien van remklauwen voor en achter van het merk Brembo. De wielen zijn gelegeerd en de ontsteking is elektronisch. De luchtfilterbehuizing is vierkant en bevindt zich in een zwarte plastic behuizing. Beide types zijn uitgerust met twee schokdempers aan het achterwiel. Vanaf 1978 kreeg de RS lichtmetalen wielen ( snowflakes ). De RS had een midden onderkuipdeel met lamellen, maar toen in 1979 de oliekoeler werd toegevoegd werd dat deel vervangen door een gesloten stuk om geforceerd meer lucht door de koeler te blazen. De algehele koeling leed daardoor fors en dat leidde tot een hogere incidentie van oververhitte diodeborden. In 1988 kwam de RS monoshock op de markt. Deze werd geleverd met zowel een oliekoeler als een open grille. Vanaf 1979 kwam er een bagage rekje standaard op de buddyseat. De lowers werden vanaf 1979 standaard af fabriek met een “scheurtje” onder het blok geleverd. Dit om de lowers te demonteren zonder de uitlaten te verwijderen. Vanaf 1981 werden de Nikalsil cylinders standaard en de luchtfilter behuizing werd plat en van plastic. 
Het motorblok is een tweecilinder luchtgekoelde boxer van 980cc, 70 pk bij 7250 tpm, gewicht 210 Kg., Topsnelheid 200 km / h. 
Prijs in 1982 in Duitsland 11.909 DM. 
Geproduceerd aantal 33.648. 

1988-1993 –  R100RS Mono was niet de officiële naam. Hij werd gewoon opnieuw als “R100RS” op de markt gebracht. De toevoeging Mono duidt op de toegepaste enkelzijdige achterwielophanging. Uiterlijke verschillen met de voorganger zijn de kleinere, nieuwe aluminium gietwielen, (dezelfde die ook op de K 100-serie en de K 75-serie worden gebruikt) de trommelrem achter, de monovering, de kleinere zijdeksels onder de buddyseat en de voorvork van de K75. De nieuwe R 100-serie kreeg het frame van de R 80. 

Het motorblok is een twee cilinder die geschikt is gemaakt voor de nieuwe regelgeving ter voorkoming van verontreiniging ( een opgeboorde R80 ) Met uitzondering van nieuwe klepzittingen om loodvrij rijden mogelijk te maken, had de mono met Nikasil beklede cilinderwanden en een kleiner carburateur doorlaat Bing 64/32 mm . De boxer is luchtgekoeld met een cilinderinhoud van 980cc, en 60 pk bij 6500 omw / min., Gewicht 229 kg., Maximum snelheid 185 km / h. 
Prijs in 1992 in Duitsland 15.700 DM. 
Geproduceerd aantal 6.081.

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Norsk bokmålEspañol