R100S-RS

Er was een productierun van BMW R100RS motorfietsen bedoeld voor een Europese distributeur, die de bestelling halverwege de productie annuleerde. Toen BMW op zoek was naar een andere leverancier om deze productie over te nemen, namen ze contact op met Butler & Smith, Inc., met een aanbieding, een aanzienlijke korting en de mogelijkheid om de extra uitrusting en kleurstelling aan te geven. Een deel van de run werd gebouwd met de R100RS kuip gemonteerd, en sommige werden gebouwd met het R100S kuipje als optie. Alle motorfietsen werden geleverd in de Finish Code “585 Weiss MotorSport”, die bestond uit een basiskleur van “083 Polizeiweiss” en drie strepen, in de BMW MotorSport racekleuren, bestaande uit de kleuren: “Motorsport-rood 113,” “Motorsport-lichtblauw 114” en “Motorsport-donkerblauw 115.”

Voor zover bekend werden 60 van de R100RS / S MotorSport-motorfietsen naar de VS geëxporteerd in de eerste batch van twee containerladingen van 30 motorfietsen elk. Eén container ging naar het magazijn van Butler & Smith aan de oostkust in Norwood , NJ en de andere naar het West Coast-magazijn in Compton, CA. Na een groot geroep van de Californische dealers is er nog een containerlading van nog eens 30 R100RS / S MotorSport-motorfietsen rechtstreeks naar Compton verzonden. Voor zover bekend, zijn er in totaal 90 van de R100RS / S MotorSport motorfietsen naar de VS gegaan. De productiedatum op de certificaten van oorsprong werd enigszins gewijzigd om aan te geven dat de fietsen voldeden aan de EPA (VS) en CARB (CA) -emissies en geluidsnormen van kracht tot 12/1977, maar ze waren NIET certificeerbaar vanaf 1978 modellen volgens de gewijzigde normen door EPA (VS) en CARB (CA) vanaf 01/01/1978. Een afwijking werd toegestaan ​​om de productiedatum te dateren om beter te voldoen aan de huidige voorschriften, gezien het kleine aantal voertuigen betrof.
Deze motorfietsen zijn gebouwd volgens ECE (Europese Gemeenschap) normen voor veiligheid, lenzen, brandstof, emissies, etc.

De R100RS / S Motorsport-motorfietsen werden mechanisch op dezelfde manier uitgerust als de reguliere R100S uit 1978, met dubbele schijfremmen vooraan, 40 mm BING CV-carburateurs, 38 mm uitlaatpijpen, gegoten wielen F&R en achterste schijfremmen. De kuipkuip was qua vorm identiek aan de R100S-versie anders dan het speciale kleurenschema. Klok en voltmeter waren standaard. Het lage “S” stuurtje was op alle motorenfietsen aangebracht. Dualseats waren voorzien, van een geschilderde achterkap en een gereedschapsbakje onder de buddyseat. Een standaard gereedschapset werd meegeleverd, aangevuld met een kabelslot opgeslagen in de backbone van het frame. Een “kenmerk” was dat de tankdop dezelfde sleutelcode gebruikte en als het contact, de vork en de buddyseat vergrendeling.

Bij aankomst in de VS kreeg elke motorfiets de gebruikershandleiding en garantie-informatie in de VS-versie toegevoegd aan het pakket dat in elke krat werd verzonden.

Met dank aan dhr Cutter

Rubber Chicken Racing Garage

Yardley, PA USA

Er zijn mogelijk andere details. Er is geen documentatie ter referentie. Misschien kan een verzoek aan BMW Classic in Duitsland met betrekking tot de VIN 6183444 meer informatie opleveren.

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Norsk bokmålEspañol