Home » Onderhoud / storingen » Bougie vervangen

Bougie vervangen

Bij het demonteren moet je een goede bougiedop gebruiken en eerst de bougie 2 slagen uitdraaien, waarna je de omgeving van de bougie met een luchtpistooltje schoon moet blazen, zodat er geen vuilrestanten in de cilinder vallen. Bij vervuilde of ligt beschadigde schroefdraad kan je een oude bougie gebruiken waar je met een ijzerzaag 3 sleuven inzaagt. Maak met een staalborstel nu de draad schoon en monteer de bougie in het bougiegat. Het vuil wordt nu in de sleuven getrokken. 
Controleer de kleur van de bougie, zet wel de motorfiets warm weg. Pas dan kan je een goede conclusie trekken over de verbranding.
Een koude bougie die net in een motor heeft staan te vonken is vaak zwarter van kleur. Een goede mengselsamenstelling geeft een schone bougie. Is het mengsel aan de arme kant kun je dit zien aan witte spikkeltjes op de bougie,een soort zand achting idee.

Let op, als dit het geval is kan het lijden naar sneller inslaan van klepzittingen. Zeker bij de oudere BMW motorfietsen die nog niet op loodvrij zijn aangepast. Het smelten van de bougie is het gevolg van een arm mengsel, wat een veel hogere verbrandingstemperatuur heeft.

Als je veel met een loodvervanger rijd en de bijmenging niet al te nou neemt kan je een geel achtige isolatorneus krijgen. 
Een teerachtige zwarte glimmende isolatorneus bij warme motor is vaak overmatig olie verbruik door slechte klephoedjes of versleten olieschraap veren.

Bougie monteren

Smeer bij montage van de bougie niets op de schroefdraad. Als dit echt goed zal zijn geweest zou dit vermeld in garage boeken en vanaf fabriek worden toegepast. Met olie of vet aan het schroefdraad is de door de fabrikant aangegeven aandraaimoment niet te verwezenlijken.
Bougies die te vast gezet of nooit los gedraaid worden, dus slecht onderhoud, geven problemen.
Een los zittende bougie geeft schroefdraad problemen en kan vermogensverlies als gevolg geven door vergroting van de compressieverhouding en compressiedruk verlies.
Een oud type bougie moet 1 maal per jaar uit de cilinder kop gedraaid worden en met het juiste moment gemonteerd worden, op deze wijze kan je nooit de schroefdraad er mee uit de cilinderkop draaien door verschillen in materialen. IJzer op aluminium gaat op ten duur werken, zie BMW onderhoud: grote en kleine beurt.
Controleer ook altijd de massa elektrode afstand bij nieuwe exemplaren. Bougies zitten vaak niet afgeschermd in doosjes en vallen wel eens op de grond voor ze bij de consument arriveren. 
Wat wel goed is een klein beetje siliconenvet op de isolator te smeren om de afdicht rubber van de bougiekap te beschermen en het demonteren van de kap na 20000km of na een jaar te vergemakkelijk

Warme of koude bougie

Men spreekt van een warme bougie als de schacht aan de onderkant lang is ,op deze wijze kan de bougie moeizaam zijn warmte kwijt aan de cilinderkop.

Een koude bougie heeft een korte schacht en kan op deze manier makkelijk zijn warmte kwijt aan de cilinderkop en blijft hierdoor koeler.

Dit type bougie word vaak gebruikt bij motoren die veel onder hoge belasting moeten werken of bij een motor met een hoge compressieverhouding.

Als de temperatuur van de elektrode te laag is dan zal de brandstof die op de elektrode komt niet goed kunnen verdampen, waardoor de bougie niet genoeg warmte op de elektrode zal kunnen ontwikkelen om de volgende ontbranding goed te kunnen laten verlopen. Het gevolg is  dat je dan een bougie krijgt waar zich veel kool op afzet.

Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel. 

Zelfreinigend

Een bougie reinigt zichzelf door temperatuur. Een even om de hoek boodschappen halen exemplaar gaat eerder problemen geven dan een bougie dat de lekker de hele dag gaat toeren.

Tevens is het de truc om bougies grondig te reinigen door bv een brander er op te zetten, ook een verzopen bougie maak je hiermee wakker.

Bougie keuze

Kijk even op internet welke bougie van jou keuze in jou model BMW  past of raadpleeg de dealer en je bent zeker van veel start en rijplezier.

bron: Erwin Gordijn WW No 9107

NederlandsEnglishFrançaisDeutschItaliano日本語Norsk bokmålEspañol