BMW R100RS uit 1979

Historie

Mijn vriend kocht in 1978 een nieuwe R100RS die ik ook meteen voor onderhoud kreeg.

Toen heb ik tegen mezelf gezegd als er ooit een motor komt dan een BMW R100RS! In mijn loopbaan heeft BMW altijd voorop gestaan, ik ben als monteur bij Okkel Moeke te Heemstede begonnen. Een droom voor iemand die is besmet met het  BMW virus! Dit heeft een grote invloed gehad in mijn verdere loopbaan.

Later in de auto’s door gegaan en de laatste 14 jaar weer in de motoren bij NUBO motors in Hippolytushoef(nu moto port hippolytushoef). Ik was in het bezit van een als nieuwe bmw r51/3 die ik zelf gerestaureerd had. Nadat ik deze verkocht had heb ik dus deze r100rs oorspronkelijk in de gele kleur met bruine biezen aangeschaft.

Rijden en techniek

De eerste zomer er mee gereden en in de winter maanden vervolgens de hele motor totaal gedemonteerd, een opsomming van de werkzaamheden:

Frame:

  • Stralen en alle zwarte delen poedercoaten, ook de wielen.
  • Alle lagers vervangen.
  • Alle kuip delen voorbewerkt en laten spuiten in de nieuwe K100rs kleur van 1992.
  • Biezen onder de blanke lak mee laten spuiten.

Motor:

  • Totaal gedemonteerd en alle lagers vervangen. Sport nokkenas gemonteerd, cilinderkoppen geleiders en kleppen vervangen.
  • Koppen behandeld voor meer vermogen.
  • Compressie verhoogd en elektronische ontsteking gemonteerd.
  • Carburateurs vervangen voor twee Dellorto 40 mm, (van KTM crosser) en deze bij Ruud Frederiks te Goes op de Dyno jet bank afgesteld.

Versnellingsbak:

  • In delen gedemonteerd en alle lagers vervangen,schakel klok speling vrij gemaakt.
  • Sport bak tandwielen set gemonteerd. Dus een lange 1- 2 en 3,4en 5 zijn standaard gebleven.
  • Voorvork voorzien van WP veren.

Voor remmen:

  • BMW R 1100RS schijven en tangen gemonteerd,hiervoor was nodig een vork van een R100RT 1985 .
  • Met dit materiaal heeft Nico Bakker framebouw te Heerhugowaard aan passingen gemaakt zodat alles perfect gemonteerd kon worden.
  • Zelf de rempomp op eigenbouw clip ons pas gemaakt en de originele stuur schakelaars daar weer op  pas gemaakt.

Diversen        Met heel veel plezier aan gewerkt (ook samen met mijn baas Gerard)

Email eigenaar: w.m.degreef@tele2.nl

Hippolytushoef

Motor Eigenschappen

Eigenaar Wim de Greef
Serie nummer 6088231
Bouwjaar 1979
KM stand 153000 KM
<< terug naar showroom