BMW R100RS uit 1980

Historie

In November 2012 heb ik deze R100RS gekocht in Groningen. De eigenaar van de RS was helaas overleden en de BMW was via een bekende van de weduwe op Marktplaats te koop aangeboden. Hij wist me helaas niet veel te vertellen over de historie van deze motor behalve dat hij helemaal uit elkaar was gehaald, opgeknapt en weer in elkaar gezet.

Ik woon zelf in Vlissingen en ik ga niet zomaar 2x350km rijden om een motor te bekijken maar de foto’s op Marktplaats en de gesprekken met de verkoper gaven mij voldoende vertrouwen om de motor online te kopen. Aanvankelijk wilde ik met de trein naar Groningen om vervolgens met de BMW terug naar Vlissingen te rijden maar omdat het toch al vrij frisjes was had ik uiteindelijk toch maar besloten om de BMW met een aanhangwagen op te halen. Achteraf was dit een verstandige besluit omdat bij thuiskomst bleek dat het mechaniek van de benzinedop was dolgedraaid en ik kon de tank niet openen. Het zou vervelend zijn geweest als ik daar pas bij een tankstation achter was gekomen. Ook bleek dat de accu niet wilde bijladen.

Toch heb ik na de aankoop niet veel hoeven te sleutelen aan de BMW, alleen de spanningsregelaar en accu vervangen, nieuwe lichtschakelaar, nieuw kuipruitje gekocht, een monozadel en zijkapjes in kleur laten spuiten. Dirk Storms heeft me een fantastische tip gegeven om de benzinedop weer open te krijgen waarvoor alsnog mijn dank

Rijden          

In 2012 was ik al in het bezit van een aantal andere motoren, een Suzuki GT750 uit 1976, 4 Yamaha’s XS750 uit 1977 en een Suzuki Hayabusa uit 1999. Toen ik in het natte en koude Groningen een kort proefritje ging maken op de RS kwam ik er al gauw achter dat de rijeigenschappen toch wel wat anders zijn dan die van de Hayabusa. Dit was natuurlijk niet echt een verrassing omdat dit eenmaal hoort bij het karakter van de RS. Het sturen is gewoon niet te vergelijken met de Hayabusa, voor het optrekken moet je ook wel wat meer tijd reserveren en een noodstop moet je lang van tevoren plannen. Ondanks dat was de BMW met zijn heerlijke zithouding en rustig lopende boxermotor toch zeer goed in staat om een grijns van oor tot oor op mijn gezicht te toveren.

Waarom een R100RS

Op mijn 18e verjaardag had ik van mijn broer zijn oude Suzuki T250 voor mijn verjaardag gekregen. Na een paar jaar had ik de T250 vervangen door een Yamaha XS500 uit 1976, het kleinere broertje van de mijn toenmalige droommotor (Yamaha XS750) die ik me op dat moment gewoon niet kon veroorloven. In 2012 had ik inmiddels wat financiële armslag gekregen en besloot om wat motoren te kopen die in mijn  jeugd al zo mooi vond. Ik vond vroeger eigenlijk alle motoren mooi behalve de BMW boxers waarvan de cilinders al lelijke puisten uitpuilde uit de stroomlijn.Het was voor mij een zeer onlogische stap om een BMW te kopen maar het verstand en de waardering komt met de jaren en het geluid van de heerlijk schuddende boxer en karactervolle icoon-motor is een genot om naar te luisteren.

Email eigenaar:wits@zeelandnet.nl

Motor Eigenschappen

Eigenaar Edwin Witsenburg
Serie nummer nb
Bouwjaar 1980
KM stand 30000 KM
<< terug naar showroom