BMW R100RS van 8 februari 1977

Historie

Brommers heb ik nooit gehad, maar motorfietsen werd mij met de paplepel ingegoten. Net als mijn vader,(zie foto onder)  geboren in 1904 die had ook  eerder een motor dan een vriendinnetje.   Ik ben begonnen met een Puch tf, overgekocht van mijn 10 jaar oudere broer. Daarmee heb ik uiteindelijk wel mijn huidige vrouw meegenomen, al moest ze  olievlekken op haar kleding wel goed vinden. Na de koop van een Eysink met een 125 cc JLO blok welk ik in een skelter heb gebouwd is het daarna een aantal jaren rustig met motoren geweest.  Pas toen ik werk kreeg ruim 40km van mijn woonplaats kwam de motor weer ter sprake en toen ik tegen een R90 S op liep bij Cas Swart in Alkmaar was ik verkocht en de motor gekocht.. Deze R90S had ik al enige tijd op een poster met een mooie dame in zwart leer, op mijn kamer hangen en nu dus had ik hem zelf in de garage. Een plaatje en hij reed fantastisch. De weg Alkmaar Den Helder met al de bochten langs het Noord Hollands kanaal, waar toen nog geen snelheidsbeperkingen waren ( of misschien ook niet gecontroleerd werd)  kende ik ondertussen als mijn linkerbroekzak en zowel overdag, als s’avonds werden mijn reistijden steeds korter.  Het grote nadeel van de 90S was echter de kleine stuurkuip en dat heeft dan ook heel wat kou opgeleverd en vooral als ik na een avonddienst  te bed wilde kruipen werd ik niet graag welkom geheten in de echtelijk koets.

Toen Cas Swart dan ook een bijna nieuwe R100RS in de showroom had staan was de liefde voor de 90S wel tanend en kon ik met de R100RS mijn werkkilometers rijden. Door weer en wind, sneeuw ijzel regen en kou heeft deze R100RS mij een stuk comfortabeler vervoerd.  Na enige jaren vond ik werk in Den Helder en vanaf die tijd werd de motor slechts gebruikt voor toerritten, en privé gebruik, hoewel ik ook af en toe mijn buitendienst activiteiten per motor uitvoerde.

Getallen en feiten;

Mijn RS is bouwnummer 17 en geproduceerd in augustus 1976 en op 8 februari 1977 op kenteken gezet . Zelf kocht ik de motor  in mei 1978 en is dus  bijna 38 jaar in mijn bezit.  Met  ruim 100 000km. op de teller.

In de eerste jaren heb ik wat problemen gehad met de koppeling en versnellingbak, lekkende oliekeerringen van de voorpoten,  en af en toe de gebruikelijke carburator lekkages.

Daarnaast is mij 2 x een ongeluk overkomen waarbij vooral kuipdelen moesten worden vervangen.  Zo ben ik een keer bij Schagen met dwarswind kracht 9 van een dijk geblazen, waarbij de motor, na het verliezen van de controle omdat ik in de berm raakte, van de dijk is gerold en vlak aan de rand van een sloot is blijven liggen. Gevolg; de motor onder de klei, koffers en een enkel kuipdeel beschadigd . Het tweede incident overkwam mij toen vlak voor me in een dorp in NH een busje me tegemoet rijdend, links af sloeg. Hierbij schampte de motor langs het busje en werden , naast een zere schouder opnieuw kuipdelen beschadigd. Zelf  ben ik beide keren zonder ernstige kleerscheuren er vanaf gekomen.  Dus de motor is  alweer op de kuip na, zo goed als origineel.  Tenslotte heb ik enige jaren geleden een 1 1/2 buddy te pakken gekregen die ik nu af en toe wissel met de 2 zits buddy.

Omschrijving

Oude motor Ab govers

Motor Eigenschappen

Eigenaar Ab Govers
Serie nummer 0000017
Bouwjaar 1976
KM stand 100.000+ KM
<< terug naar showroom